Ζούμε στην εποχή της γρήγορης πληροφορίας, του ταχύτατου ρυθμού ζωής και του αυξανόμενου άγχους. Τι συμβαίνει, όμως, με την επικοινωνία; Και κατά συνέπεια, τι συμβαίνει με την ουσιαστική επικοινωνία με τα παιδιά μας;

Παιδιά που έχουν εκρήξεις θυμού, νήπια που δεν δέχονται να φορέσουν (και μετά να βγάλουν!) τα παπούτσια τους, γονείς που «έχουν δοκιμάσει τα πάντα» και στέκουν ανήμποροι μπροστά στο θέαμα ή που χάνουν τον έλεγχο και βάζουν τις φωνές.

Οι συζητήσεις στις παρέες γονέων είναι λίγο πολύ γνωστές.

Γονείς στα πρόθυμα της εξάντλησης, κάποιες φορές και σωματικής εκτός από ψυχολογικής, να συζητούν για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν: δε μας ακούει, μιλάει άσχημα, κλαίει με το παραμικρό, δεν πηγαίνει για ύπνο στην ώρα του, δεν δέχεται να της κουμπώσουμε τη ζώνη στο αυτοκίνητο, δε φοράει μπουφάν, μπορεί να κλαίει για ώρες αν το τοστ δεν έχει  «γεύση τετράγωνο», μας χτυπάει, δε διαβάζει τα μαθήματά του, δεν, δεν, δεν…

Αν με έναν μαγικό, ή όχι και τόσο μαγικό, τρόπο μπορούσαμε να λύσουμε τον γρίφο της εκάστοτε συμπεριφοράς, να την αντιμετωπίσουμε ως «σύμπτωμα» και να οδηγηθούμε στη ρίζα του εμποδίου στην επικοινωνία, τότε θα ήμασταν σε θέση να παραδεχτούμε πως ποτέ δεν «έχουμε δοκιμάσει τα πάντα». Υπάρχει κι άλλος τρόπος. Δεν είναι πάντα ο εύκολος, είναι όμως ο ουσιαστικός.

Ο Συναισθηματικός Αλφαβητισμός είναι απαραίτητη δεξιότητα για κάθε γονέα. Κάθε συναισθηματικά εγγράμματος άνθρωπος, ή με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη όπως έχει επικρατήσει, είναι σε θέση να αναγνωρίσει, να κατανοήσει και να διαχειριστεί τα συναισθήματά του. Κατ’ επέκταση, είναι σε θέση να αναγνωρίσει, να κατανοήσει και να βοηθήσει στη λεκτικοποίηση και τη διαχείριση των συναισθημάτων των γύρω του.

Ένα παιδί που ήδη δυσκολεύεται να διαχειριστεί το συναίσθημά του, χρειάζεται κατανόηση και βοήθεια. Χρειάζεται το “μαζί” και όχι το “απέναντι”.

Η επόμενη διαθέσιμη ομάδα Γονικού Συναισθηματικού Αλφαβητισμού ξεκινάει τον Ιανουάριο του 2026.

* Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Γονικού Συναισθηματικού Αλφαβητισμού (Educational Programme of Parental Emotional Literacy- EPPEL) έχει αναπτύξει η Βασιλική Παππά, MSc, PhD, Συμβουλευτική ψυχολόγος, Πρόεδρος και Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πανελληνίου Συνδέσμου Σχολών Γονέων

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *